torsdag 28. november 2013

Forbruket i Norge/The consumpion in Norway


I Norge har forbruket tredoblet seg på 50 år. Vi bruker så mye mer enn før, og når vi er ferdig med å bruke tingene våre, er vi flinkere til å kaste dem enn til å gi dem videre. Norge regnes som en del av den rike delen av verden. Den rike delen, ca. 20 % bruker 80 % av verdens ressurser, mens de andre 80 % får bare 20 % av verdens ressurser. Det betyr at hvis alle i verden skulle hatt det samme forbruket som oss, måtte vi ha hatt 2-3 jordkloder til.

                Det blir etter hvert mer og mer fokus på merkeklær, hvilke butikker du skal handle i, og hva som er inn. En vanlig hvit t-skjorte kan du få for ca.79 kr på en helt vanlig butikk på storsenteret, men hvis du hadde kjøpt en helt lik t-skjorte fra et dyrt og populært merke, ville prisen økt med flere hundre kroner. Hvorfor er det så viktig å ha det alle andre har? På skolen, på kino, på bytur og overalt ellers ser du oftere og oftere folk med klær, sko og vesker fra merker som Abercrombie & Fitch, TOMS, Ralph Lauren, Juicy Couture, Burberry, Louis Vuitton og Lacoste. Vanlige butikker har akkurat like fine klær, bare at merket ikke betyr så mye, og derfor er prisen betydelig mindre.

                I en artikkel fra Drammens Tidende står det om jenter fra Eknes Ungdomsskole, som bruker flere tusen kroner på ballkjolen sin. De mener det skal koste såpass og at det er verdt det, fordi de fleste ikke bruker penger på frisør, negler og transport. En annen artikkel fra Drammens Tidende sier at barnehagen har blitt den nye catwalken, og at kjøpepresset i Norge blir større og større. Foreldrene lever gjennom barna sine, mener de, og de kjøper luer til 1400 kr til små barn. Barna selv, ser mere på fargene, mens det er hovedsakelig mødrene som kjøper dyre klær for å skape en høy profil.
 

                I det siste har Drammens Tidende hatt mye fokus på motepresset og kjøpepresset som vokser frem blant unge. Luer til 1000 kr, ballkjoler til 5000 og jakker til 8000 kr. I den samme saken om barneluene, står det også at forskning viser at ni av ti foreldre mener at unger er utsatt for kjøpepress.

                Jeg syntes det med merkeklær begynner å bli litt vel overvurdert. Folk kjøper flere og flere merkeklær fordi de tror det er utrolig fint. Klart, merkeklær kan være fine de og, men helt vanlig klær kan være like fine, bare at det ikke står «Abercrombie» på vaskelappen. Jeg tror folk kjøper mer og mer merkeklær for merkets skyld, litt mer for statusen og ikke fordi de ikke kan finne noen finere klær i noen andre butikker.

                Når det kommer til ballkjoler, syntes jeg flere tusen kroner også er litt overvurdert. Det er helt greit å ville se bra ut på ballet, og kjøpe en fin kjole, men når du bare skal ha den en kveld, burde du ikke bruke så mye penger på det. Klart, mange selger ballkjolen sin videre, men i så fall til en mye billigere pris, noe om fortsatt gjør ballkjolen dyr. Når du kjøper den for 5000 kr og selger den for 500, tjener du ikke mye på å ha hatt glede av den bare en kveld.

                Jeg syntes det er helt sykt at foreldre bruker så mye penger på klær til barna sine. Barna skal selvfølgelig ha det de trenger av klær, men det trenger ikke være merkeklær når barna ikke vet hva de går rundt med engang. Tenk hvis barna er i barnehagen og leker ute, og får masse søle på klærne, som ikke vaskes så lett av. Da er det mye bedre å ha en bukse fra Lindex som lett kan erstattes, enn en bukse fra Lacoste til 900 kr. Et gavesett til nyfødte barn fra Lacoste på sammen butikken som luene til 1400, koster 1399 kr. Da får du med en bukse, en genser og en bamse. Jeg lurer virkelig på hva verden skal bli til, når foreldrene praktisk talt lærer opp ungene fra de er nyfødte at det å bruke merkeklær er status, og at dyre merkeklær er viktig. Jeg er helt enig med foreldrene som sier at unger er utsatt for mote- og kjøpepress. Når skal foreldre begynne å forstå at ungene ser på de fine fargene på klærne sine, og ikke hvilke bokstaver som står på vaskelappen?
 
English:
The consumption in Norway has been tripled in 50 years. We use so much more than before, and when we are done using our things, throwing them away is more popular than giving them away. Norway is considered as a part of the rich part of the world. The rich 20% uses 80% of the resources in the world, while the other 80% gets 20 % of the world’s resources. That means that if everyone in the world did have the same consumption as us, we would have a need for 2-3 more globes.
                It’s getting more and more focus on having clothes from different brands, witch stores to buy your clothes in and what things who is in. A regular white t-skirt would cost you 79. Kroners at a regular store at the mall, but if you had bought almost just the same t-skirt from an expensive and popular brand, the price would increase by several hundreds. Why is it so important to have what everybody else has? At school, at the movies, in the city or anywhere else, you see people more and more often with clothes, shoes and purses from brands like Abercrombie & Fitch, TOMS, Ralph Lauren, Juicy Couture, Burberry, Louis Vuitton and Lacoste. Regular stores has just as fine clothes, it’s just that the brand doesn’t mean that much, so the price is significantly less.
An article from Drammens Tidende says that girls from Eknes School are willing to use several thousand kroners on their prom dress. They mean it should cost that much and that it is worth it, because most of the people don’t use money on hairdressers, nails and transport. Another article from Drammens Tidende says that the kindergarten has become the new catwalk, and that the buying pressure in Norway has gotten bigger and bigger. The parents live through their kids, they mean, and they buy hats for 1400 kroners to little kids. The kids themselves look more at the colors, while it is mostly the mothers who buy expensive clothes to create a high profile.
Lately, Drammens Tidende has had much focus on the fashion pressure and the buying pressure witch is growing among the youths. Hats for 1000 kroners, prom dresses for 5000 kroners and jackets for 8000 kroners. In the same case as the children hats, it says that research shows that nine out of ten parents think that younger people are exposed to buying pressure.
I think the whole thing with brands is getting a little bit too overrated. People buy more and more brand clothes because they think it is cool. Off course, brands can have nice clothes too; but regular clothes can be just as nice, just that it don’t says “Abercrombie” on the label. I think people buy more and more clothes from brands just for the brands, a little bit more for the status and not because they can’t find any other nice clothes in any other store.
When it comes to prom dresses, I think several thousand kroners also is a bit overrated. It is alright to want to look good at the prom, and buy a nice dress, men when you’re only going to wear it one night, you shouldn’t spend that much money on it. Off course, a lot of people sell their prom dresses, but in that case to a much cheaper price, which still makes the dress expensive. When you buy it for 5000 kroner and sell it for 500 kroners, you will not earn much of it when you only used it one night.
I think it’s sick that parents use that much money on clothes to their kids. Off course the children are going to get what they need of clothes, but it don’t have to be clothes from brands when the kids don’t even know what they are wearing. Think about if a child is in the kindergarten and plays outside, and gets a lot of dirt on the clothes; witch won’t wash off that easy. In that case, it’s much better having pants from Lindex who can easily be replaced, than a pair of pants from Lacoste, who costs 900 kroners. A gift sett from Lacoste for newborn babies on the same store as the hats, costs 1300 kroners. Then, you’ll get a pair of jeans, en sweater and a teddy bear. I really wonder what the world is going to look like, when parents practically teach their kids from they are newborn that to use clothes from brands is important and that it will get you high status. I agree with the parents who say that kids are exposed for fashion-and buying pressure. When are the parents going to learn that the kids look at the nice colors, and not witch letters it says on the label?
Kilder/Sources:
 
http://dt.no/nyheter/bruker-gladelig-tusener-pa-ballkjole-1.8165133 (ballkjole til 5000/prom dresses to 5000 kr)
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar